Så kan cykelkartorna förbättras
Har någon byggt en cykelväg är väl det minsta man kan begära att den hamnar på en karta. Men så är tyvärr inte alltid fallet. Jag har därför gjort en enkel webbtjänst för att hitta cykelvägar som saknas i den nationella vägdatabasen och på Open street map och i en uppdatering 2023 även jämföra med Googles cykelkarta.
Cykelvägar är viktiga. De är viktiga för cyklister eftersom de är säkrare och trevligare än bilvägarna att cykla på. Eftersom de också håller cyklisterna borta från bilvägarna är de även något som bilister bör gilla. Cykelvägar kan också få en och annan bilförare att välja styret i stället för ratten och på så sätt slippa ta med sig 1500 kg stål, en soffa och två fåtöljer till centrum. Gratis parkering också. Dessutom, cykelvägar är också bra för tåg- och regionbusstrafiken för det blir lättare för fler att komma till hållplatserna. Cykelvägarna blir också viktiga för stadsbusstrafiken eftersom de gör att färre måste åka med där, vilket lämnar lediga säten till dem som inte kan eller gillar att cykla. Sist men inte minst är cykelvägar viktiga för stads- och trafikplanerare eftersom de möjliggör en trevligare stad där fler kan se och hälsa på varandra och där det krävs färre parkeringsplatser.
Med det sagt kan det vara bra att veta var cykelvägarna är. Alltså på en karta. Eller på flera kartor. Och det är här som nationella vägdatabasen (NVDB), Open street map (OSM), och Google maps kommer in. Staten, folket och företaget. Det finns såklart även andra kartor för cyklister, men här nöjer oss vid dessa.
Bra kartunderlag
Till NVDB rapporterar Trafikverket och kommuner in sin vägdata. Det måste de, så här finns det förutsättningar att få till en riktigt bra karta. Men det slarvas en hel del ska jag berätta, och jag riktar mig nu främst till er på kommunerna. NVDB är på många sätt den bästa datakällan, inte minst för den som cyklar i blandtrafik. Här finns bland annat beskrivet hur många bilar det är på alla statliga vägar och hur snabbt de kör. Det är därför vi gjorde Cykelbarhetsklassningen utifrån just NVDB. För cykelinfrastrukturens kvaliteter är det lite sådär, men inte värre än de andra två i jämförelsen.
I OSM, kartornas svar på Wikipedia, kan alla lägga in hus, vägar, kraftledningar och sjöar. Och cykelvägar såklart. Det är en enorm samlad prestation och OSM fungerar sedan som underlag till en rad andra karttjänster, inte minst för cyklister och mobilitetstjänster. OSM går för övrigt igenom en intressant förändring där vissa techgiganter tar en allt större roll i att redigera i kartan: Apple, Facebook och Uber för att nämna några.
Och sen är det ju Google maps, den som antagligen används flitigast av de som cyklar. Enligt en norsk cykelvägvisningsundersökning vänder sig 75 procent av cyklisterna till Google maps när de inte hittar. Jag tror inte att någon tar upp NVDB på webb när den har cyklat vilse och mörkret lägger sig, trots att man på NVDB faktiskt kan hitta vägen hem och dessutom se vilka cykelvägar som har gatubelysning.
När vi blickar framåt finns det skäl att tro att Google maps kommer att bli bättre på cykelvägar. En nyligen gjord uppdatering för Stockholm visar på en helt annan detaljrikedom för gående än tidigare. Kanske är det en liten hint om att det kommer framtida uppdateringar även inom cykel? Google är ju också ena hejare på AI och i framtiden kan man tro att kartor mer eller mindre helt kommer att vara AI-genererade. Kartskapande är ju som gjort för bildanalys och Google har dessutom både ortofoton och gatufoton att bygga analyserna på.
Men ett tag till kommer det att krävas ett visst mått av mänskligt engagemang, och det är här som den lilla webbkartan kommer in. Den visar cykelvägnäten i NVDB och i OSM, hämtade från Lastkajen respektive Geofabrik. Sen har jag gjort en jämförelse för att se vad som finns på den ena men inte på den andra. Att lagren avviker behöver det inte betyda att den ena eller andra har rätt, utan bara att det kan vara bra att titta till platsen. Tyvärr kom jag inte på hur man får in Googles cykellager i det hela, åtminstone inte på att begripligt vis. Dessutom finns efter en uppdatering även Googles karta med som bakgrundskarta att jämföra mot. Och överlappningarna visar tydligt att NVDB är Googles främsta datakälla. Uppdateringen innebar också att den där svarta kartan i sidhuvudet inte längre finns kvar utan att lagren från Google, OSM och NVDB numera läses in direkt från leverantörerna utan att passera min dator (förutom för den där jämförande analysen). Det är därför kartan inte är sådär snyggt svart längre utan lite fulare, men samtidigt också självuppdaterande.
Gör det bättre själv då
Och hur gör du sedan ändringar? Jo, ändringar till NVDB görs i webbgränssnittet, där du utan större exakthet kan påpeka fel som sedan rättas av någon inom någon vecka eller månad. För OSM skaffar du ett konto och rättar till felaktigheterna själv. Första gången du går in får du gå en snabb men matig kurs om hur det går till. Ändringarna slår sedan igenom någon vecka senare. För dig som är missnöjd med cykelvägnätet i Google maps går det att begära ändringar genom att klicka på de där tre linjerna uppe till vänster och sedan klicka på redigera kartan.
Ska du göra flera ändringar, vilket kan gälla många kommuner, går det att ladda upp Gis-filer istället. Det kan göras via en kontaktperson på NVDB, i en editor för OSM och på Googles Geo Data upload.
På så vis kan det bli lättare att få ordning på cykelvägarna i karttjänsterna. Det är en ganska liten ansträngning om du jämför med att bygga själva cykelvägen. Och har du inte tid så kan du hör av dig så kan vi hjälpa till.
Läs Jonas blogginlägg från 25 januari 2022 Förbättra de viktigaste cykelvägarna
Läs mer om våra tjänster inom cykling på tyrens.se