Pratbubblor

En pratstund om vikten av god kommunikation

Att få lära mig nya saker och att träffa nya människor är bland det roligaste jag vet. Och efter drygt 15 år på Tyréns är det extra roligt när det kommer in nya personer som kan bidra med nya infallsvinklar. Därför passade jag på att ta en pratstund med Andreas Planthaber när han började som affärschef tidigare i år.

Andreas kommer in med erfarenhet från beställarsidan, och då finns det alltid något nytt att lära! Även för någon som mig, som varit med ett tag.

Något som Andreas brinner för är hur vi som konsulter kan förbättra vårt sätt att kommunicera. För är det någonstans vi kan säkerställa framgångsrika uppdrag så är det genom just kommunikationen.

Kommunikation på rätt sätt är nyckeln till att lyckas i våra uppdrag.

Och jag kan inte annat än hålla med. För det är i dialogen och med en god kommunikation med våra beställare som vi verkligen kan förstå varandra. I de flesta uppdrag så kommer det finnas motgångar, och det är när det uppstår problem som det är extra viktigt att tänka på sin kommunikation.

Andreas Planthaber är affärschef på Tyréns och betonar vikten av en god kommunikation för framgångsrika uppdrag.

Andreas Planthaber är affärschef på Tyréns och betonar vikten av en god kommunikation för framgångsrika uppdrag.

Sammanfattningsvis pekar Andreas på fyra saker att tänka på för att förbättra kommunikationen för ett framgångsrikt uppdrag:

  • Lägg fokus på uppstarten. Tillsammans med kunden.
    Redan innan ni startar uppdraget med startmöte är det klokt att prata ihop sig med projektledaren. Kom överens om era gemensamma mål, vilken projektkultur ni vill ha, och hur kommunikationen ska ske.
  • Se till att ha en kontinuerlig, informell, dialog med projektledaren.
    Med en kontinuerlig dialog (och tidigt inbokade möten) blir det enkelt att lyfta frågeställningar tidigt och därmed minska missförstånd.
  • Göm dig inte bakom mejlen.
    Är det något som skaver är det alltid bättre att lyfta på telefonen eller boka in ett möte. Det är så mycket av kommunikationen i form av röstläge och kroppsspråk som går förlorat i text.
  • Säkerställ att den interna dialogen är lika god som den med kunden.
    Att ha en god dialog med kunden är superviktig, men det är minst lika viktigt att säkerställa en god intern dialog där alla får bidra. Det gör uppdragen roligare och ger möjlighet för utveckling.

Det är egentligen inte särskilt svårt att förstå, eller för den delen nytt, att det är genom kommunikation vi säkerställer framgångsrika uppdrag. Men även om detta kan tyckas vara självklarheter så dyker det upp situationer där pratar förbi varandra och missar i kommunikationen, så därför är det saker som är viktiga att påminnas om.

Tack för påminnelserna Andreas! Jag ser framemot fler kloka samtal framöver. Och att vi fortsätter utveckla vår kommunikation för att bidra i våra uppdrag!