Det är skillnad på service och Tyréns-service

I Sverige har vi länge varit bortskämda med att generellt inte behöva snåla med vattnet. Men efter torrsommaren 2016 är läget annorlunda. I år varnar flera statliga myndigheter för den värsta vattenbristen på 100 år i stora delar av landet.

Jag tror inte att jag själv riktigt förstod allvaret förrän jag var hemma hos mina föräldrar för några veckor sedan. Pappa hade hyrt in ett sågverk och vi hjälpte alla till med att bära timmer och nysågade brädor. På huvudet hade jag sådana där hörselskydd med inbyggd radio i. Jag gick och nynnade på Darins ”Ja må du leva” när det plötsligt plingade det till öronen och det gick ut ett meddelande.

Brädtillverkning i Gnesta

 

Varning. Det är kritisk vattenbrist. Det råder bevattningsförbud i Södertälje och Nykvarns kommuner. Du får inte använda vatten till att fylla poolen, vattna i trädgården, tvätta bilen eller använda högtryckstvätt. Vatten ska enbart användas för mat, dryck och hygien.

I detta dystopiska varningsmeddelande vaknade något inom mig. I sann Game of Thrones-anda kände jag bara, shit ”Winter is coming”. Jag började få dåligt samvete när jag duschade för länge, började hälla av äggvattnet ner i vattenkannan för att återanvända det som blomvatten och började ställa in en karaff med vatten i kylen istället för att spola fyra liter ljummet vatten för att få ut ett enda glas kallt vatten.

Så när jag satt på ett avdelningsmöte i måndags och såg vattenspridaren stå på i över två timmar mitt på dagen fick jag panik. Inte nog med att bevattning med vattenspridare mitt på dagen är ett av de mest vattenslösande sätten att vattna på, så gjordes dessutom denna bevattning på kontorets bakgård där knappt någon är. Till råga på allt kom världens skyfall på natten och bevattningen var således helt i onödan.

Även om kontoret ligger i Stockholm och dricksvatten tas från Mälaren (som inte påverkas om grundvattennivåerna sjunker), så uppmanar myndigheterna alla att göra vad de kan för att spara vatten. Alla inkluderar oss.

Vattenbrist

Jag skickade därför ett mail till vår kontorsservice på tisdag eftermiddag och bad om att få komma i kontakt med den som skötte bevattningen av Tyréns trädgård. På onsdagen fick jag svar från kontorsservice:

Jättebra med din input, känns bra att ni är engagerade så tveka inte att höra av dig igen om det är några frågor och funderingar.

följt av att de skulle träffa fastighetsägaren på torsdag för att diskutera bevattningen.

Nu, inte ens tre arbetsdagar från att jag mailade kontorsservice så fick jag följande svar:

God morgon Elin! Vill bara återkoppla till dig hur fastighetsägaren och förvaltaren ställde sig till din input/upplysning i förra veckan när jag träffade dom. Dom tog tag i saken på en gång och meddelade ansvarige i deras trädgårdsgrupp, se text nedan. Som jag även skrev till dig tidigare, så kommer vi ta med oss detta i vårt hållbarhetstänk framöver i huset, det innebär bland annat att vi kommer fundera på vad vi ska plantera på kontoret.

Hej! Med anledning av låga grundvattennivåer i landet så vill vi att ni inte använder er av vattenspridare utan istället vattnar med slang och om det behövs. Dvs ska det regna senare så behövs troligen ingen extra vattning. Vattna inte när det är som varmast på dagarna, för att säkerställa att vi får ut maximalt vid ev. vattning. Vi behöver hjälpas åt att spara på vattnet även fast Stockholm inte infört några restriktioner!

 

Behöver jag förtydliga varför jag älskar min arbetsplats? Det här är vad jag kallar Tyréns-service.