Bild från VR-film Ostlänken Gerstaberg-Långsjön

Ostlänken – Vad är det?

Jag har sedan två år jobbat stenhårt med planeringen av en delsträcka på höghastighetsjärnvägen Ostlänken.  På internspråk heter den OLP4, Södertälje-Trosa. Jag samordnar arbetet med miljöbedömningen. Resultatet finns nu sammanställt i två dokument miljökonsekvensbeskrivning för samråd. När jag stolt visade dessa imponerande luntor för min dotter var hennes inte så imponerade reaktion ”Ingen kommer läsa de där”.

Jag hoppas hon har fel för nu pågår samråd om projektet. Ostlänken är ett spännande projekt som alltför få känner till (tycker jag). Nu finns det stor chans att ta reda på allt man någonsin kan fundera på och också tycka till. Trafikverket samråder om delsträckan, två järnvägsplaner,  fram till 13 november. På Trafikverkets hemsida finns information: http://www.trafikverket.se/ostlankensodertaljetrosa

Framförallt tycker jag man ska börja med att titta på de finfina filmerna som visar sträckan så man nästan tror det redan är byggt. Men det är det alltså inte och samrådet är till för att ta in synpunkter. Film om sträckan Gerstaberg-Långsjön  och Långsjön-Sillekrog

Öppet hus

Kom gärna till Öppet hus. Det första är redan idag. Vi hoppas på mycket folk, och många frågor. Det finns fika och barnhörna!

17/10 kl 17-20 i Eneskolans matsal, Mölnbovägen 25, Järna.

21/10 kl 17-20 i Hölöskolans matsal, Eriksbergsvägen 9, Hölö.

23/10 kl 17-20 i Hedebyskolans matsal, Centrumvägen 16, Vagnhärad.

Miljöanpassning

Att bygga en så stor anläggning kräver många olika kompetenser och många diskussioner och avvägningar mellan olika intressen. Anpassningen till omgivningen, naturmiljö och kulturmiljö har stor vikt och vi jobbar mycket med att minska intrång i känsliga miljöer. Det går att göra mer än man kanske tror från början även om detta är en stor anläggning. Vi har diskuterat i många omgångar för att lösa problem på bästa sätt.

I samrådet finns en samrådsversion av de två miljökonsekvensbeskrivningarna där vi sammanställt det vi hittills vet och tänker kring miljökonsekvenserna. En hel del återstår att utreda. Tanken är nu att alla ska kunna komma med synpunkter på förslaget.

Jag hoppas ni tar chansen att kika på materialet och som sagt Läs gärna åtminstone delar av miljökonsekvensbeskrivningarna. Länk till miljökonsekvensbeskrivningar och allt övrigt samrådsmaterial. Klicka på Södertälje-Trosa.