Visualisering eller verklighet? Del 2

I mitt förra inlägg berättade jag om fotorealistiska visualiseringar där det var fokus på exteriör miljö. Nu kommer det istället handla om interiör visualisering.

Faktum är att enligt mig och många andra grafiker är det enklare att uppnå fotorealism interiört. Det beror på att vi i regel hanterar färre objekt och att visualiseringen avser en mindre yta än vad exteriör-visualiseringar brukar göra.


Klicka på bilderna för förstoring

 

 

Ett 3D-program har en förmåga att initialt göra saker för ”perfekta”, därav kan en del visualiseringar upplevas som något plastiga och icke trovärdiga.

Förutom att ha en generell kunskap om material, ljus, skuggor och reflektioner så finns det stora fördelar med att ha med små defekter i visualiseringarna. Med defekter menar jag exempelvis att en matta är något bucklig, små smutsfläckar på väggar eller glas, lite repor i golvet, kanske att en korg med böcker står lite på sniskan, ett visset blad på en krukväxt. Det ska inte gå till överdrift, bara lite diskret, tanken är självklart att det ska se snyggt ut också.

Vi testar även att ta vår virtuella 3D-kamera och går lite närmare ett objekt. Lägger man omsorg på material och 3D-objekt kan man zooma väldigt nära utan att tappa realismen, både i dagsljus eller kvällsljus.

 

 

När vi ser på en bild eller visualisering så bestämmer sig vår hjärna väldigt snabbt om det ser verkligt ut eller inte. Skulle exempelvis en matta ligga 100% platt mot golvet eller om växter saknade en glans på sina blad, eller om det inte fanns små naturliga veck/buckor på soffan så hade troligtvis vår hjärna filtrerat bilden som oäkta. Även proportioner är A och O, dvs att arbeta i en verklig skala. Skulle ett el-uttag i väggen visats som dubbelt eller häften så stor så hade bara det kunnat förstöra trovärdigheten i en bild.

En intressant kuriosa är att 80% av bilderna ni ser på IKEAS websida är 3D-visualiseringar. Denna fakta är ca 2 år gammal så procenten lär vara ännu högre idag.

Så här kan man förenkla skapandet av ett 3D-objekt, steg för steg.

 

 

I nästa inlägg tänkte jag prata mer om animation, mer känt som rörlig bild eller film.

 

Här hittar du mitt första inlägg om visualisering – del 1. 

 

Johan Blidberg
Grafiskt ansvarig/3D-visualiserare