
Visualisering eller verklighet?
Jag brinner för fotorealism när det kommer till visualisering och även om tid och pengar inte alltid räcker för att nå riktigt hela vägen så vill jag komma så nära som möjligt (om inte kunden önskat annat).
I de här två visualiseringarna så har jag fokuserat på en skogsmiljö och vad man skulle kunna gestalta där. Inspiration till visualiseringen är hämtat från diverse bilder från internet.
Cam1. Klicka på bilden för förstoring
Cam2. Klicka på bilden för förstoring
Blicken vill gärna dras emot det varma ljuset och låter barrträden runt om omfamna stugorna utan att ta för mycket plats. Genom att exempelvis lägga in en dimma i skogen och/eller att ha en suddig förgrund så kan man ge bilden ett realistiskt djup och låta mittpunkten vara i fokus. Att lite jord på en betongtrappa, några avfallna löv på en altan eller några lutande träd kan öka känslan för verklighet i en bild är inget alla går runt och tänker på…
Kundernas förväntan ökar i takt med att 3D-programmen blir bättre
Varför skapa visualiseringar som är verklighetstrogna kan man undra? Det finns flera anledningar, men den största är att kunderna förväntar sig mer och mer av detta då 3D-programmen blir allt bättre.
I tidiga stadier av ett projekt där mycket är oklart eller om budgeten är väldigt tajt så blir detta självklart svårt. Det kan då räcka med ett snabbt utkast eller en handritning.
Jämför själva mitt första utkast på Cam1 här nedan som tog ca 1 dag och slutbilden på Cam1 längst upp som tog 2,5 dagar.
Visst är det skillnad i tid, men man kan samtidigt fråga sig; Vilken bild hade ni velat representera ert arbete på en webbsida, på sociala medier, i en tidning, på möten eller kanske som en platsskylt utanför ett bygge?
Närbilden (Cam2) tog däremot bara 3 timmar att göra. Hur kan det komma sig när Cam1 tog 2,5 dagar?. Efter att en 3D-scen skapats för förstabilden så tar resterande bilder inte särskilt lång tid då allt redan är uppbyggt. Något som är bra att veta om man önskar flera bilder.
Tycker ni detta är intressant och vill läsa mer om fotorealism för interiöra miljöer så kolla här:
https://blogg.tyrens.se/visualiseringsblogg/2019/12/03/visualisering-eller-verklighet-del-2/
Johan Blidberg
Grafiskt ansvarig/3D-visualiserare