Premiumkonsulter i skidbacken
Ibland är det extra trevligt att vara konsult. I januari reste 300 konsulter från Tyréns Stockholms-kontor till Sälen för konferens. Syftet med resan var att diskutera hur vi ska lyfta oss lite extra i håret och sticka ut från övriga konsult-Sverige.
Sticka ut kan man ju göra genom att ha lägsta timpriset, men det känns på något sätt inte så kul. Man vill ju helst vara något extra. Premium. Det är det som vi ska bli, har vår regionchef Cecilia tänkt sig, och den tanken är något jag gärna ställer upp på. För konsultvärldens ”race to the bottom” har jag blivit hjärtligt trött på och jag tror det motverkar det mål som borde vara överordnat, nämligen ett bättre samhälle. Jag vet att jag delar den känslan med många kolleger.
På resan hade vi långa sittningar för att definiera vad premium är för något. (Vi hann också med en del skidåkning och andra aktiviteter, själv åkte jag hundspann.) Det är härligt när man får sikta mot stjärnorna någon gång och inte bara vara begränsad av ett uppdrag.
Vad är då premium? Förutom att vi ska fortsätta vara duktiga på det vi gör och levererar ska vi även förstå kunden bättre och leverera det där lilla extra. Känns det igen? Jodå, det här har väl konsulter sagt säkert ända sedan Leonardo da Vinci ritade sina helikoptrar. Men vi har faktiskt också tänkt ut en del strategier för att göra verklighet av det.
Vilka de strategierna är får vara Tyréns egen affärshemlighet, men kommentera gärna om vad ni tycker är premium.
P.S. Bara så ingen tror något annat; Vi förstår oftast våra beställare, och de förstår oss också. Men det går inte att komma ifrån att vi kan säga samma saker, men mena olika saker utan att ens veta om det. Det ingår i att vara människa. Så ibland när man levererar något till sin kund kan det kännas som i den här sketchen: Påven och Michelangelo enligt Monty Python
P.P.S. Vi konsulter resonerar förstås på olika sätt sinsemellan. Jag tyckte bilden längst upp var klockren med jämförelsen mellan bensinkvaliteterna Regular och Premium (som man ska välja trots att den är dyrare) men min kollega Åsa, som också bloggar här (Länk till Åsas bloggar), pekade på att det är det gröna alternativet som ögat dras till och som är det allra dyraste, och kanske bästa. Egentligen borde premium och grönt varit samma knapp eftersom premium och grönt är förutsättningar för ett hållbart samhälle. Då hade symboliken varit ännu snyggare.