
En växande intervju om snygga säljare, brandsäkerhet & BIM samt värdeskapande
För en månad sedan fick jag ett samtal från BRIAB. ”Kan vi få intervjua dig till vår blogg?”, frågade Filippa Wiselgren. Hon sa att de ville ha mina tankar kring utvecklingen i branschen. Sammanhanget kändes nytt och därmed också en möjlighet till att förstå sammanhanget jag verkar i lite bättre.
Så jag tackade ja och sa att jag hoppades kunna bidra med något som kunde inspirera deras läsare. Det var en rolig intervju med frågor som fick mig att minnas och reflektera. Första frågan, ”Hur kom det sig att du började jobba med BIM och digital design?”, fick mig att återuppleva hur jag motvilligt började i branschen tack vare en snygg men framför allt duktig säljare som övertygade mig om att jag var helt rätt för rollen som CAD-säljare och företaget, AHA Kontorsutveckling (finns såklart inte kvar längre). Tänk att en duktig säljare kan förändra liv…Fråga två och tre fick mig att tänka efter på ett växande sätt. ”Vad tror du händer när brandsäkerhetsprojektering integreras i BIM?” och ”Vad anser du vara den viktigaste fördelen med BIM och digital design?” Först blev det lite svammel men sen utkristalliserade sig tydligare svar.
Så länge vi tillåter importer och exporter av flertalet olika filformat driver vi kostnader och fel, det är därför viktigt att alla discipliner integreras i ett homogent BIM-flöde
Livscykelperspektiv ur alla aspekter är det övergripande värde som vi måste sträva efter att BIM och andra digitala lösningar ska bidra till
Jag känner mig så tacksam för sådana här tillfällen som ger mig möjlighet att växa och dela med mig av mina minnen, erfarenheter och tankar. För att få veta vad som hände efter att säljaren övertygade mig om att branschen var helt rätt för mig och övriga reflektioner på de frågor jag fick, så kan ni läsa hela intervjun här, på engelska.
Och när ni ändå är inne på BRIABs sida, så passa på att läsa intervjuerna med Daniel Monsén och Frank Sheiakh.
Njut av sommaren!