Årets julklapp – skapar köpbehov?

Jag började skriva ett inlägg om köphetsen som ständigt uppstår inför jul, men kände att jag återigen upprepade mig. Jag har ju två år i rad skrivit om att jag inte ger bort eller får några julklappar och hur jag resonerar kring det. Läs gärna förra och förrförra årets inlägg. I år får det därför handla om en annan, om än relaterad, fråga, nämligen ”årets julklapp”.Det är nu några veckor sedan den tillkännagavs. I år är det tydligen aktivitetsarmbandet. Jag förutsatte att årets julklapp alltid har varit en pryl (jag följer inte årets julklapp, men det brukar vara svårt att undgå nyheten om att den har presenterats), men jag verkar ha haft fel. Det tycks som att ”upplevelse” faktiskt var årets julklapp 2008, om man ska tro listan som DN har presenterat.

Återvinningsbar julgran

Inga julklappar under denna julgran.

Utmärkelsen är väl en bedömning från handeln (det är Handelns utredningsinstitut som utser), men frågan är ju hur många fler som köps bara för att det har utsetts till årets julklapp? Jag antar att det finns många som hakar på och skaffar årets julklapp, ”för det är ju årets julklapp”. Om det inte fungerade som reklam inför julhandeln så skulle den väl rimligtvis presenteras efter jul? Efter jul får man ju faktiskt facit på vad som såldes mest och därmed rätteligen bör vara just årets julklapp.

Är det inte dags att lägga ner ”årets julklapp” som ett led mot ett lite mer hållbart samhälle?

Avfallsbloggen tar nu ledigt ett tag framöver och önskar

God Jul
och
Gott Nytt År!

Välj blogg och få våra viktigaste inlägg en gång i veckan direkt till din inkorg