Har vi nått peak-cotton?

Maj är en konferensmånad utan dess like. I snabb takt har jag deltagit i Avfall Sveriges årsmöte, Återvinningsdagen och Tillståndet i miljön. Jag konstaterar att cirkulär ekonomi (typ kretslopp fast lönsamt) är ordet på allas läppar. Förvisso hade två av konferenserna stark koppling till avfall, men det som är intressant är att angreppssättet används flitigt av de som producerar och säljer konsumentprodukter. Och budskapet är solklart: Vi vill använda mer återvunnet material men det måste vara lönsamt, inte har för stor påverkan på kvaliteten och inte försämra miljöprestandan i övrigt (t.ex. energiförbrukningen). Läge för politikerna att börja röra på sig alltså.

Intressantast är läget i textilbranschen. Det kryllar (nja inte kryllar men det finns ett antal exempel) av klädföretag som samlar in sina egna kläder för återanvändning, samlar in allas kläder för återvinning, och hittar på nya affärsmodeller (som t.ex. Houdini som hyr ut friluftskläder för folk som bara behöver dem på semestern någon vecka om året). Dessutom pågår det forskning om återvinning av textilfiber både här och där och mycket forskning om nya material. Och varför håller de på med detta?

Ja, enligt Michael Schragger, från Sustainable Fashion Academy och forskningsprogrammet Mistra future fashion, är svaret att säkra råvara. Textil- och klädbranschen växer med 15 % per år globalt sett, men det går inte att öka bomullsproduktonen mer ( jag tänker inte ge mig in i diskussionen kring hur fördelningen av jordbruksmark ska se ut). Är det alltså så att vi har nått peak-cotton (innan peak-oil, vem hade trott det?) och att klädindustrins stora miljövetenhet är en produkt av att det börjar bli ont om resurser? Kanske är det så.

En viktig sak att inse för alla oss som är djupt engagerade i miljöfrågorna av andra skäl än de ekonomiska är: Vinst är en förutsättning för att ett företag ska finnas kvar. Finns inte de ekonomiska förutsättningarna kan företag ha hur höga ambitioner som helst, i praktiken går de inte att genomföra. Vill vi att konsumtionen ska ske med mindre miljöpåverkan så behöver vi se till att det är ekonomiskt lönsamt.

Konsumentmakten är stor och det är här som slaget mellan nya och gamla affärsmodeller kommer att stå. Men det krävs också att vi använder alla de verktyg i styrmedelsverktygslådan som politikerna har tillgång till, nationellt men framför allt på EU- och global nivå.

Det är en spännande tid vi lever i!

 

 

 

Välj blogg och få våra viktigaste inlägg en gång i veckan direkt till din inkorg